לאחרונה פורסם בכלי התקשורת ובערוצי החדשות על התנהלות סניף בנק HSBC בג’נבה שסייע להונאות מס בשיתוף פעולה עם חלק מהלקוחות בהסתרת חשבונות בלתי מוצהרים לרשויות המס של מלכים, סוחרי נשק, יהלומנים, זמרי רוק ועוד.

בשנים האחרונות פועלות רשויות ברחבי העולם כנגד ניסיונותיהם של בעלי הון להעלים הכנסות תוך ניצול של סודיות בנקאית. במסגרת המאמצים מעבירות המדינות השונות מידע אחת לשנייה על אזרחים זרים שמחזיקים חשבונות בנק במדינה ומפעילות לחץ על מדינות שנחשבות ל”מקלטי מס” (כמו שווייץ) על מנת שיוותרו על עקרון הסודיות הבנקאית ויחלקו עמן מידע בנוגע לכסף שאזרחיהן מחזיקים בבנקים במדינה.

על פי מידע שהודלף, נראה כי הודלפו רשימות של בעלי חשבונות בבנק ע”י אחד מפקידי הבנק. עולה מרשימה זו שקיימים בסניף בנק זה עשרות מיליארדים דולרים באלפי חשבונות בנק של ישראלים ו/או לקוחות שונים אשר להם זיקה ישראלית, קרי אלו שזוהו על ידי דרכון ישראלי, נולדו בישראל או בעלי כתובת בישראל.

בימים אלה, ברשות המסים פועלים על מנת להשיג את רשימת השמות המלאה של בעלי החשבון הכוללת למעלה מ-6,000 שמות של ישראלים ובעלי דרכון ישראלי ובכוונת רשות המסים לבדוק האם הכספים שהוחזקו בחשבונות אלו חייבים בדיווח לרשות המסים בישראל ו/או האם לקוחות הבנק הישראלים אכן דיווחו עליה.

יש להדגיש כי בעבר רשות המיסים כבר קיבלה לידיה מספר רשימות עם שמות ישראליים המחזיקים חשבונות לא מדווחים בבנקים זרים. כך למשל, רשימה של לקוחות בנק ספרא הובילה את רשות המיסים לטפל בכל מי שנכלל באותה רשימה ולאחרונה אף הוגש כתב אישום כנגד מר יצחק סוויד בגין העלמת מס באמצעות אחזקת חשבון בבנק זה.

לאור האמור מומלץ – אם אתם בעלי חשבון בנק סודי במדינה זרה ולא דיווחתם למס הכנסה על ההכנסות שלכם, לפנות לרשות המסים בהליך המכונה “גילוי מרצון“. מדובר בהליך גילוי וולונטרי ואנונימי של כספים שלא דווחו כדין לרשויות המס ולרוב על פי נסיוננו אפשר במקרים מסויימים אף להגיע להסדרים של תשלום 10% או 15% מסכום ההון שלא דווח. בתמורה לגילוי של הכנסות אלה “יזכה” הנישום בעיקר באי העמדה לדין פלילי וכן העובדה שפנה מיוזמתו לרשות המיסים תאפשר לו לנסות ולהגיע להסדרי מס נוחים.

חוזר מס הכנסה קובע-3 קריטריונים בסיסיים לפיהם ניתן להיכנס להליך זה:

  • הגילוי מרצון יהיה כן ומלא ויעשה בתום-לב.
  • במועד הפניה לגילוי מרצון לא נערכה חקירה או בדיקה בעניין המבקש על ידי – רשות המסים.
  • במועד הפנייה לגילוי מרצון אין בידי רשות המסים מידע הקשור לגילוי מרצון.

הבקשה תוגש לסמנכ”ל בכיר לחקירות של רשות המיסים וכל הדיונים סביבה מתנהלים באנונימיות מוחלטת ללא חשיפת שמות ו/או כל פרט מזהה אחר.

במידה ואושרה הבקשה על ידי הסמנכ”ל – הטיפול יעבור למשרד הרלוונטי המוסמך לטפל בהכנסות אלה (פקיד שומה; מנהל מיסוי מקרקעין; מנהל מע”מ).

מכאן, בפרשת בנק HSBC טרם הגיעה הרשימה לידי רשות המיסים ולכן היא אינה יכולה להתמקד או לפנות לאנשים ספציפיים. לפיכך, עדין לא מאוחר לפעול בהליך של גילוי-מרצון ,לפנות לרשות המיסים ולהסדיר את גילוי החשבון מראש ובכך למנוע את החשיפה להעמדה לדין פלילי ופתיחתה של חקירה פלילית כפי שקרה במקרה של מר סוויד.

צוות משרדנו כולל עו”ד ורו”ח יוצאי רשות המיסים, ומשרד המשפטים . בראשם עו”ד מוקי גורפיין לשעבר בכיר במחלקה המשפטית ברשות המיסים ליווה חקירות שונות שניהלה רשות המיסים וכיום מרצה בפורומים שונים ועו”ד (רו”ח) תמיר פורר ששימש בעבר בתפקיד בכיר במס הכנסה וכחבר מליאת הרשות לניירות ערך וכיום חבר בועדות מיסים ישירים, ועדה פלילית, וועדת נאמנויות בלשכת עו”ד בישראל.

לקבלת ייעוץ ראשוני צרו קשר עם משרדנו בטל’: 03-6938380 או בדואר אלקטרוני tamir@gfblaw.co.il.

במקרים דחופים ניתן לחייג למספר: 052-6808862 

מאמרים אחרונים

גילוי מרצון

הכשרת כספים ונכסים שלא דווחו לרשות המס בהליך גילוי מרצון אנונימי משרד האוצר הודיע בהודעה דרמטית למדינות ה-OECD
קרא עוד...