רשות המיסים באמצעות יחידותיה השונות עושה שימוש רב ב- “תדריך כלכלי” לפיו מפקחי השומה פועלים ומוציאים שומות לפי מיטב השפיטה. אותו תדריך כלכלי נבנה על פי סטטיסטיקות; אומדנים ונסיון שנצבר בתיקים שטופלו בעבר על ידי המחלקות המקצועיות.

המפקחים נעזרים רבות בתדריך הכלכלי בעת קביעת אחוז הרווח הגולמי בעסק מסוים ו/או בעסקה מסוימת, לעיתים שוויי מכירה ו/או רכישה וכו’.

קביעת אחוז הרווח הגולמי משמשת את פקידי המס במסגרת דיונים על דוחות המס שהוגשו לקביעת ההכנסה לשנה מסוימת אף אם היא שונה מההכנסה שדווחה על ידי הנישום .

בתי המשפט קבעו לא אחת כי השימוש בתדריך הכלכלי הענפי או בתדריך הקרוב לתחום העיסוק של הנישום, הינו אמצעי מתאים לבניית השומה. יחד עם זאת, יש משמעות רבה לעובדת פסילת או אי פסילת ספרי הנישום על ידי פקיד השומה כפי שיפורט להלן.

ביום 11/12/14 ניתן פסק דין על ידי בית המשפט המחוזי בעניין סעדי (ע”מ 58712-01-13), שם נקבע כי יש לקבל את ערעור הנישום ולבטל את קביעתו של מנהל מע”מ שערך שומה לפי מיטב השפיטה בהסתמך על תדריכים כלכליים של רשות המיסים . הסיבה לכך, תדריכים אלה לא התאימו לרווח הגולמי אצל הנישום, מאחר ובעסקו נצבר הפסד גולמי מתמשך על פני מספר שנים.

בנימוקיו לקביעת השומה על פי מיטב השפיטה ביקש המנהל להסתמך על העובדה שנמצאו אי דיוקים הנוגעים לדיווחי “קניות” שנתגלו על ידו. בהקשר זה יועץ המס של הנישום אישר את עניין העברת הקניות משנה לשנה אך נתן טעם סביר לנושא זה .בעניין זה פסק בית המשפט כי אין להסיק מעניין זה כי דיווחי הנישום על פני כל השנים היו “מלאכותיות”.

בתי המשפט ציינו לא אחת, כי ההסתמכות על התדריכים הכלכליים לבדם היא בעייתית מאוד ויש לקיימה רק כאשר לא ניתן להסתמך על ספרי הנישום (ע”ש אבו דעמוס נ’ אגף המכס והמע”מ). בע”מ 37438-06-11 נקבע כי לא כל העסקים זהים וייתכן ובעל עסק פלוני ירוויח בעוד שהאחר יפסיד ומשכך השימוש במדריכים אלה לבדם בעייתי ובוודאי כאשר הם מוצגים לבימ”ש ללא המידע, היקף הנתונים ואמות המידה המקצועיות ששימשו בהכנתם.

עקרון זה נפסק זה מכבר בבית המשפט העליון בעניין סופר אחים בן דוד (ע”א 300/85) ושם נקבע “פעמים רבות ניתן לתת הסברים סבירים ושונים לירידת רווח, אשר ישללו את הבסיס לעריכת שומה לפי מיטב השפיטה”.

לסיכום נדגיש כי רשות המיסים לא תמיד פועלת ברוח הפסיקה והיא מנסה להחיל את התדריך הכלכלי המתאים לה על מנת לפסול את מהימנות הספרים ו/או הדוחות שהוגשו ובכך להוציא שומה לפי מיטב השפיטה .

יש לבדוק בזהירות נושא זה וחשוב להתייעץ עם מומחה מס באותם מקרים בהם במסגרת הדיון השומתי קובע המפקח את ההכנסות העסקיות לפי התדריך הכלכלי בלבד.

בשאלות והבהרות נוספות ניתן לפנות לחיים נורמטוב, עו”ד ממשרדנו בטלפון: 03-6938380 או במייל haim@gfblaw.co.il