ביום 3 באוגוסט 2014 אישרה ועדת הכספים של הכנסת את תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף) (הוראת שעה), התשע”ד-2014 (להלן: “תקנות ‏הוראת ‏השעה”).

מטרת התקנות לקבוע את אופן הפיצוי בגין נזק עקיף שנגרם ב”תקופת הפיצוי” בשל מבצע צוק איתן באזור המשתרע למרחק 40 ק”מ מגבול רצועת עזה, והכל בהתאם למפה ולרשימה שפורסמה בתקנות הוראת השעה מאוגוסט 2014.

מקדמות

תשלום ‏מקדמות לפני הגשת תביעה:
מתוך רצון להקל על עסקים בהתמודדותם מול מצוקה תזרימית שנוצרה עקב מבצע “צוק איתן”, תתאפשר הגשת בקשה למקדמה עוד בטרם הגשת התביעה, וזאת מבלי לגרוע מהאפשרות לקבלת מקדמות נוספות לאחר הגשת התביעה.
את הבקשה למקדמה ניתן להגיש עד ליום 30/09/2014 על גבי טופס 7117. הרשות מבחינה בין עסקים שהגישו תביעה במבצע עמוד ענן לבין אלה שלא.

מקדמה לאחר הגשת התביעה:

עסקים קטנים – המנהל יודיע על החלטתו בתוך 35 ימים מיום הגשת התביעה במלואה. לא הודיע – יעביר המנהל מקדמה של 60% מסכום הפיצוי שיחושב לניזוק,‏ בהתאם לנתונים שמסר התובע ולאופן החישוב במסלול שבחר.
יתר העסקים – המנהל יודיע על החלטתו בתוך 45 ימים מיום הגשת התביעה במלואה. לא הודיע – יעביר המנהל מקדמה של 50% מסכום הפיצוי שיחושב לניזוק,‏ בהתאם לנתונים שעליו למסור ולאופן החישוב במסלול שבחר.

מסלולי הפיצויים המוצעים

ככלל, ניזוק באזור המיוחד רשאי להגיש תביעה בגין נזק עקיף באחד מתוך שלושת המסלולים: שכר עבודה; מחזורים או הוצאות שוטפות, ולחקלאים – מסלול החקלאות, כפי שיפורטו להלן. יודגש כי נפגע שהגיש תביעה באחד מהמסלולים האמורים לא יוכל להגיש תביעה נוספת ו/או מתוקנת במסלול אחר.

מסלול שכר – מעביד ששילם שכר עבודה לעובדיו שנעדרו מהעבודה בתקופת הפיצוי, כולה או חלקה, בהתקיים התנאים המפורטים בהוראת הביצוע, יהיה רשאי להגיש תביעה במסלול זה.
מסלול המחזורים – המסלול מבוסס על התפיסה כי הנזק העקיף מתבטא בירידה במחזור העסקאות. ירידה במחזור עסקאותיו של העסק מלווה בירידה בהוצאות התפעול המשתנות. חישוב הנזק לפי מסלול זה מבוסס אפוא על השוואת מחזורי העסקאות בין שתי תקופות מקבילות, בניכוי ההוצאות שנחסכו בתקופה בה העסק לא פעל או פעל בתפוקה חלקית בשל המצב הביטחוני.
מסלול החקלאות – מסלול זה חל על ניזוק שעיסוקו בגידולים צמחיים בחקלאות, אך למעט ענף הגינון. מטרת המסלול היא לתת מענה לעסקים בענף החקלאות הכולל בתוכו מיגוון רחב של גידולים ושונות גבוהה במועדי הקטיף.
מסלול הוצאות שוטפות – חישוב פיצוי לפי מסלול זה מבוסס על התפיסה לפיה עסק שפעילותו נפגעה כתוצאה מהמצב הביטחוני, לעתים מתקשה לכסות את הוצאותיו – כלומר, מחזור עסקאותיו נמוך מסך ההוצאות של העסק. ראוי להדגיש כי הנחת הבסיס במסלול זה הינה, שמצב של עודף ההוצאות על ההכנסות נובע מהפגיעה בפעילות כתוצאה מהמצב הביטחוני ולא כתוצאה מהיותו עסק חדש או עסק בהרחבה או עסק שנמצא בהפסדים מסיבה אחרת כלשהי שאיננה קשורה למצב הביטחוני.

בשאלות והבהרות נוספות ניתן לפנות לחיים נורמטוב, עו”ד ממשרדנו בטלפון: 03-6938380