לא פעם מתעוררת השאלה האם רכיב הריבית וההצמדה שנצברים על תשלומי הריבית שגבתה הזכאית במסגרת תיק ההוצאה לפועל הם הכנסה חייבת במס או לא. נושא זה נידון בפני כב’ השופט עאטף עיילבוני בבית המשפט המחוזי בנצרת.

עובדות המקרה:

במאי 2002 לאחר מאבר משפטי ממושך קבע בית המשפט לענייני משפחה בנצרת כי המערערת הייתה ידועתו בציבור של פלוני בין השנים 1980-1995.

כפועל יוצא מכך, זכאית המערערת, מכוח הילכת חזקת השיתוף למחצית מנכסי החברה.

בתחילת שנת 2005 החלה המערערת בהליכי הוצאה לפועל לצורך ביצוע פסק הדין ובשלהי שנת 2006 פלוני נפטר וזאת לאחר שבאוגוסט 2006 פרע פלוני את מלוא החוב שהצטבר (קרן, הצמדה וריבית) בתיק ההוצאה לפועל.

במרץ 2007 פקיד השומה ביקש מהמערערת להגיש דוחות מס בגין השנים 2002-2006 וכמו כן הצהרת הון – וכך עשתה.

פקיד השומה קבע כי תשלומי הריבית ששולמו במסגרת ההוצאה לפועל חייבים במס והוציא שומה כאמור.

בית-המשפט המחוזי, דחה את הערעור בעיקרו.

השופט קבע, כי הריבית ששולמה למערערת בגין החוב הפסוק חייבת במס בהתאם להוראות סעיף 2(4) לפקודת מס הכנסה. שכן, ריבית כאמור מתייחסת לתשואה לכספו של נישום מסוים כשהוא בשימושו של אחר לא רק במקרים של לווה מלווה אלא גם במקרים בו עסקינן בריבית המשתלמת בגין חובה שבחוק או בגין תביעה בבית-משפט (ובעניין זה הפנה השופט להלכת צימרמן (ע”א 230/72)).

השופט דחה את טענת המערערת, כי כספי תיק ההוצאה לפועל הם חלק בלתי-נפרד מהתשלום ששולם למערערת על-פי דין במסגרת ההפרדה הרכושית בינה לבין המנוח ועל-כן הם אינה חייבים במס; וקבע, כי יש לערוך אבחנה ברורה בין קרן החוב לבין הריבית שהתקבלה במסגרת ההליכים לגביית אותה קרן, כאשר גם אם הקרן אינה חייבת במס, אין משמעות הדבר שהריבית המתקבלת בגינה אינה חייבת אף היא במס.

טענתה הנוספת של המערערת, כי יש לראות בתשלומי הריבית בגדר מתנה הפטורה ממס לפי סעיף 97(א)(5) לפקודה, נדחתה אף היא שכן אין מדובר במתנה כי אם בתמורה בגין תרומת המערערת למאמץ המשפחתי במסגרת מערכת היחסים שניהלה עם המנוח, כאשר תמורה זו נתקבלה רק לאחר שנים של ניהול מערכות משפטיות ונקיטה בהליכי הוצאה לפועל.

הטענה היחידה שקיבל השופט בערעור היא באשר להוצאות המשפטיות בהן עמדה המערערת, בעניין זה נקבע כי למרות שהחשבוניות בגין ההוצאות המשפטיות הוצאו רק בשנים 2009 ו-2010, יש להתיר חלק יחסי מאותן הוצאות מהריבית שהתקבלה בשנת 2006. זאת, לאחר שקיבל את הטענה כי התשלום עצמו בוצע בשנת 2006 והוחזק בידיו הנאמנות של עוה”ד.

בשאלות והבהרות נוספות ניתן לפנות למוקי גורפיין, עו”ד ממשרדנו בטלפון: 03-6938380 או במייל muki@gfblaw.co.il